Shuoer Tape Electrostatic Review

Saya sering melayari Drop.com (website yang terdapat barangan audio yang murah) dan kebetulan ada IEM baru iaitu Shuoer Tape Electrostatic. Ya, ini bukan IEM biasa-biasa kerana driver yang digunakan di IEM ini ialah Electrostatic Driver dan Dynamic Driver. Sebab itu digelar sebagai Hybrid Electrostatic.
Untuk pengetahuan anda, IEM Electrostatic yang tulen sangatlah mahal. Harganya boleh mencecah ribuan ringgit dan  mempunyai amplifier khas untuk menjana Electrostatic tersebut. Macam biasalah, saya hanya review IEM atau headphone yang mampu milik. Disebabkan IEM ini jenis hybrid, maka tiada amplifier yang khas diperlukan.Shuoer merupakan jenama dari China. Jangan ingat apabila mendengar nama China, barang-barang audio tidak berkualiti. Dalam pasaran audio, kebanyakan jenama dari China sudah setanding dengan jenama-jenama yang besar seperti Beyerdynamic, Sennheiser, Sony dan lain-lain.

Spesifikasi

Shuoer Tape Electrostatic
  • Drivers: Low-voltage electrostatic dynamic driver
  • Sensitivity: 104 dB/mW
  • Impedance: 18 ohms at 1KHz
  • Frequency response: 20Hz–30KHz
  • Plug: 2.5mm stereo plug (with adapter 3.5mm plug)
  • Connector: MMCX

Aksesori

Sumber : drop

Kualiti Bunyi

Shuoer Tape ini bunyinya agak “natural” tetapi bunyinya lebih kepada “fun” kerana frekuensinya sedikit berbentuk V-Shape. Kalau basshead memang minatlah. Detail di IEM ini bagi saya sangat bagus. Clarity juga sangat-sangat padu!

Soundstage

Soundstage di Shuoer Tape agak luas. Cuma imaging untuk instrument agak biasa. Boleh dikatakan agak narrow jugalah soundstage-nya.

Low

Pergh… bass di IEM ini sangat padu, detail dan tepat. Kalau dengar bunyi drum, boleh rasa bunyi ketuk di telinga. Lagu yang banyak menggunakan pelbagai Synth, memang boleh rasa kalau melibatkan frekuensi yang rendah.
Bass yang dihasilkan sangat bersih. Tidak muffle langsung, tidak overlap di bahagian low-end yang lain dan lebih best daripada bass yang dihasilkan oleh HiFiMAN 4XX Planar Headphone yang telah saya review beberapa bulan lalu.
Sub-bass di IEM ini memang anda akan merasai rumble-nya.

Mid

Bahagian mid di IEM ini sangat bagus. Vokal memang jelas dan agak straightforward. Pembahagian Mid antara Low dengan High sangat bagus. Bagi saya, bahagian mid agak sedikit warm tetapi lebih kepada bright. Mungkin disebabkan frekuensinya berbentuk V-Shaped.

High

Treble bagi saya sangat lembut. Mungkin sedikit tajam bagi sesetengah lagu. Keseluruhan di bahagian High semua bagus dan tidak bertindan dengan bahagian Mid.
Treble-nya juga sangat bersih dan jelas.

Kesimpulan

Shuoer Tape Xiaomi Poco F1
Antara IEM yang saya perolehi, ini merupakan all-in-one package. Campak sahaja segala lagu yang ingin dimainkan, Shuoer Tape akan menghasilkan bunyi yang padu.
Harganya tidak terlalu mahal jika dibandingkan dengan kualiti barangan. Kebiasaanya, earfon Electrostatic yang tulen mempunyai harga yang sangat mahal. Oleh itu sekiranya seseorang ingin mencuba earphone Electrostatic, maka sebagai permulaan dicadangkan supaya memiliki earfon ini yang sangat-sangat berbaloi dengan harga terutama bagi pembeli buat kali pertama.
Harga : RM 449